The Unilever Series: Carsten Höller @ Tate Modern

For Carsten Höller, the experience of sliding is best summed up in a phrase by the French writer Roger Caillois as a ‘voluptuous panic upon an otherwise lucid mind’. The slides are impressive sculptures in their own right, and you don’t have to hurtle down them to appreciate this artwork. What interests Höller, however, is both the visual spectacle of watching people sliding and the ‘inner spectacle’ experienced by the sliders themselves, the state of simultaneous delight and anxiety that you enter as you descend.
To date Höller has installed six smaller slides in other galleries and museums, but the cavernous space of the Turbine Hall offers a unique setting in which to extend his vision. Yet, as the title implies, he sees it as a prototype for an even larger enterprise, in which slides could be introduced across London, or indeed, in any city. How might a daily dose of sliding affect the way we perceive the world? Can slides become part of our experiential and architectural life?
Höller has undertaken many projects that invite visitor interaction, such as Flying Machine (1996) that hoists the user through the air, Upside-Down Goggles (1994/2001) that modify vision, and Frisbee House (2000) - a room full of Frisbees. The slides, like these earlier works, question human behaviour, perception and logic, offering the possibility for self-exploration in the process.
INTERVIEW.
PRESS RELEASE.
1 Comments:
Utanför, i Tate Moderns hall, har samtidigt en ny installation invigts i den spektakulära Unileverserien. Konstnären är tysksvensken Carsten Höller, som med "Test site" byggt fem silverglänsande rutschkanor som nu slingrar sig ned från museets olika våningar, till entrégången. Den bärs upp av en övergripande idé som känns helt självklar. Folk kastar sig skrattande ut i dem, insvepta i påsar, och banorna rör sig i hallens tomrum som eleganta arabesker och frågetecken.
Får konst vara så här rolig? Är det verkligen konst då?
Dagens konstliv har övertagit en kuriosa- och tivolifunktion från gårdagens nöjesparker, det visar också Chris Burden, som utanför Tate Britain lyckas få en otymplig ångvält att flyga. Men Carsten Höller har ett smått utopiskt ärende. Han visar rutschkanan som en spång av vällustig panik (surrealism). Men han tror också på den som en framtida transportväg - snabb, energisnål och med en ny och omtumlande syn på världen.
Ingela Lind, DN.SE
Post a Comment
<< Home